Boekmerk 50 (2015/4)

In de reeks over beroemde kunstenaars die ex librissen hebben gemaakt zijn we bij de elfde aflevering beland. Dit tweede artikel over het zuiden van Europa stelt de Italiaanse kunstenaars Sartorio, Sassu, Segantini, Severini, Stella en Valentini voor.

Vervolgens bespreekt Theo Maes de ex-librisserie van negen muzen (gebaseerd op de Griekse mythologie) die Martin R. Baeyens ontworpen heeft voor Belgische en Nederlandse Graphia-leden. Na een schets van de rol die deze negen muzen hebben gespeeld in de Griekse mythologie, laat Theo de titularissen van de ex librissen hun voorkeur voor één specifieke muze verduidelijken.

Opnieuw heeft Martin R. Baeyens een paar verrassende varianten uit zijn collectie geselecteerd. Dit keer zijn die opmerkelijke tweelingen van de hand van Emil Orlik, Jakob Höttinger en Bruno Heroux.

In dit nummer stellen we niet alleen een Waalse verzamelaar voor, we laten u ook kennismaken met een Waalse grafica. Door het zuidelijke deel van onze natie voor het ex-librisvoetlicht te halen, hopen we een aanzet te geven voor een culturele brug die beide regio's dichter bij elkaar brengt.

De Waalse verzamelaar (in feite het enige Graphia-lid uit het zuiden van België!) is Jacky Antoine, een grafiekliefhebber die door Serge Golifman in de ex-libriswereld werd geïntroduceerd. De Waalse grafica is Christine Ravaux, een internationaal hoog aangeschreven specialiste van de mezzotint. Haar symbolische enigszins abstracte ontwerpen lijken een warme gloed te verspreiden die ontspruit aan het hart van de afbeeldingen.

Bij de laatste IEC-wedstrijd werden drie Poolse kunstenaars bekroond die alle drie erg jong waren en bovendien uit dezelfde regio afkomstig bleken te zijn. Op zoek naar een verklaring voor deze verrassende omstandigheid, vonden we het antwoord tijdens een gesprek met de Poolse CGD-specialist Krzysztof Marek Bak. Hij is niet alleen een vooraanstaand ex-librisontwerper, maar ook de drijvende kracht achter de Digital Exlibris Studio (DExS) van de Kunstacademie van Cieszyn, een instituut dat onder toezicht staat van de Universiteit van Silezië in Katowice. In deze studio, legt Bak uit, worden studenten die zich in de grafiek willen bekwamen gevraagd om zich te concentreren op het ontwerpen van ex librissen en gelegenheidsgrafiek, waardoor ze zich specialisten in dit gebied kunnen noemen wanneer ze afstuderen (met het gelukkige gevolg dat ze in competities vaak onderscheiden worden).

Anastasia Melnikova is een jonge grafische kunstenares uit Oekraïne. Ze werkt in ets en aquatint en heeft een voorkeur voor ontwerpen die lijken te zijn geïnspireerd door de Engels prerafaëlieten (maar ook door haar vader, de schilder Alexander Melnikov). Sedert 2011 ontwerpt ze kleurrijke ex librissen die vaak worden geïndividualiseerd door het gebruik van aquarel.

Daarna zorgt Ward Bohé voor een aanvulling op het artikel in Boekmerk 48 - waarin hij de winnaars van de laatste IEC-wedstrijd presenteerde - door een aantal ontwikkelingen te bespreken die de competitie duidelijk maakte: de globalisering, de toenemende leeftijd van de deelnemers, het overwicht van de traditionele technieken en het groeiende aandeel van de vrije prenten.

Ten slotte is er een keur van recente ex librissen. Deze keer zijn die van de hand van Konstantin Antioukhin, Elena Antonova, Willy Braspennincx, Veselin Damyanov-ves, Marina Richter, Igor Shokoladov en Ulyana Turchenko.

 

Karl Vissers

graphia logo

 

Redactieraad
Martin Baeyens
Jan Dockx
Jack van Peer

Hoofdredacteur
Karl Vissers
Sittardlaan 23, B-3500 Hasselt
karlvissers@skynet.be

Kaft + logo
Sophie Vael

Lay-out
Sebastiaan Geeraert

Verantwoordelijke uitgever
Jack van Peer
Waterstraat 6, B-9190 Stekene
jack.van.peer@skynet.be